Friday, September 19, 2014

Byggdag 55, 56, 57 - Nocken på plats

Tjääna!

Nu börjar det brinna i knutarna. Så att säga alltså. Taket måste snart på. Men här slås den sista dymlingen i. Äntligen ska jag säga. För två veckor sedan var jag hur taggad som helst, men då slog höstens första "skolförkylning" till :(


Men förra helgen tog jag i på lördagen och gavelspetsarna blev klara så pass att nockstocken kunde läggas upp. Här är den på väg upp förresten :)


I morse postade jag den här bilden på Facebook. "Träslöjd i morgonljus". Där ligger stocken redo att passas in.


Jag klippte ut en mall från ett mjölkpaket.


Här är mitten utmärkt och stockens form ritad.


De båda gavlarna är urtagna så att mellanväggens urtag kan märkas ut på rätt ställe. En sån här stock böjer man inte på i första taget.


Efter att alla tre urtagen var klara så lade jag en kort regel på ena gaveln för att kunna lägga i stocken från ena gaveln till den andra.


Här är "sjögaveln". Jag drevar även här för att få tätt.


Och till sist kunde hela stocken läggas på plats. Det blev lite mörkt på slutet men nu är det klart! :))


I morgon ska jag och Kenneth ut och leta material till taksparrar. När dom är på plats är det dags för taklagsfest. Det skulle ju bli lite konstigt om jag, som både entreprenör och byggherre, skulle bli tvungen att hänga upp en docka i nocken ;)

Väder: Lite olika höstväder, svag vind, klart.
Byggtid: 7:00
Total byggtid: 128:00

No comments:

Post a Comment