Sunday, August 31, 2014

Byggdag 53, 54: Äntligen... Hammarbanden klara! :)

Sista hammarbandsplankan. Mittersta "skiftesverkstolpen" var ett par centimeter för lång. Snacka om frustrerande. Så nära. Jag måste erkänna att själva ordet hammarband har fått en dålig klang i mina öron. Men nu är det klart!


Här fick jag en bild på pappa. Det är ju som sagt han som är min huvudsponsor i yxbranschen.


Den nya arbetsnivån ligger lite högre upp. Saker som är enkla på marken blir så mycket svårare en bit upp i luften. Jo, jag har lite träningsverk i vaderna idag.


Nu har jag inga stolpar att stadga upp planken med. I stället spikade jag fast två temporära stag att tvinga fast gavelspetsarnas plank i.


Förutom att hammarbanden blev klara igår så fick jag till en gavelspetsplanka. Mallen för taklutningen sitter på plats. Den flyttar jag sedan med till de andra spetsarna (mellanväggen och gaveln mot sjön).


Söndag eftermiddag nedan. En plank till. Ha en trevlig vecka, bastun, så ses vi nästa helg!


Väder: Molnigt, 10-14 grader, svag vind. Underbart arbetsväder. Ingen svett, inga broms...
Byggtid: 4 timmar
Total byggtid: 121 timmar

No comments:

Post a Comment