Friday, August 29, 2014

Byggdag 46-52: Hammarband...

Nåja... inte bara hammarband. Egentligen hade jag tänkt att göra nästa inlägg när hammarbanden var helt klara. Men det tar ju sån tid! Det vore synd om nästa inlägg inte gjordes förrän hösten 2017.... Höstens första inomhuseldning var också en bidragande faktor och inspiration till detta, något för tidiga, inlägg.

Inte bara hammarband i det här inlägget som sagt. Faktum är att jag kunde konstatera att de så kallade skiftesverkstolparna (nån som hört talas om sådana?! inte jag i alla fall) behövde förstärkas med dymlingar. Det var bara att plocka ner och börja om. Så här gjorde jag för att passa in de översta "skiftesverkstolpbitarna". Ursäkta mig, men jag måste avvika lite från ämnet igen. "Skiftesverkstolpbitarna"... Det var inte alls meningen att uppfinna nya ord i den här bloggen. Men jag är glad att det är en skriftlig blogg så att jag slipper vricka tungan.


Bilyxan, som min pappa tillverkat av kolstål och trä, har verkligen haft en framträdande roll i bygget. Tack igen!


Så här funkar hammarbanden version 2. Detta är långväggens band som är nedsänkt i stolpen. Det är viktigt att komma ihåg sjunkmånen som syns i nedre delen av bilden. Jag har kört med 7 cm.


Det var ett tag sedan jag laxade syllhörnen så jag var tvungen att tänka igenom det igen för hammarbanden.


En sak jag väntat på under hela bygget är att jag skulle borra ett dymmelhål så snett att det skulle gå ut genom väggen. Nu har det äntligen hänt, och jag kan slappna av. Detta är på insidan av väggen i själva bastun. Det får vara kvar så, som en påminnelse om att det faktiskt är ett amatörbygge :)


Efter att väggarna nästan var klara, så uppfann jag det ultimata verktyget för att tvinga in planken i linje. Snacka om trögtänkt...


Här är det "in action".


Robert N kom ner och hjälpte mig att sätta de första tre hammarbanden på plats. Tack Robert! Du är inte helt j-a värdelös...   ;)

Väder: Sommar på gränsen till höst
Byggtid: 12 timmar ungefär?
Total byggtid: 117 timmar

No comments:

Post a Comment