Sunday, August 3, 2014

Byggdag 45 - Hammarband igen

Hej, det känns bättre idag. Det var en rackarns tur att jag gjorde fel med hammarbanden! I morse spenderade jag två timmar på sågen (inte inkluderat i byggtiden) och hantlangade i samband med fräsning av nockstocken och sågning av nya hammarband till långväggarna. Sågchefen sa då, någorlunda ordagrant: "Jag vill inte lägga mig i för mycket, men har du tänkt på att hammarbanden nog borde sticka ut en bit för att bära upp taket vid gavlarna. Jag har själv glömt det ibland." Varpå vi resonerade en stund och kom fram till en bra lösning. Jag for hem och tog fram motorsågen än en gång för att modifiera hörnstolparna, med genomgående hammarband för långväggarna:


Det är en del jobb kvar, men snart är de på plats. Lite besviken är jag för att det inte blev klart idag, men nu blir det i alla fall rätt!


Det var en utmaning att baxa ner nockstocken, men jag misstänker att det blir lite värre att få upp den på nocken ;) Gymma? Nej, tack! Det räcker så bra med att bygga bastu.

Väder: 20-26 grader, soligt till molnigt, frisk vind.
Byggtid: 5:00
Total byggtid: 105:00

No comments:

Post a Comment